Сім рівнів сприйняття знань
Сім рівнів сприйняття знань
Сім рівнів сприйняття знань
Сім рівнів сприйняття знань
Сім рівнів сприйняття знань
Сім рівнів сприйняття знань
Сім рівнів сприйняття знань

Сім рівнів сприйняття знань

Сьогодні знайшов в інтернеті достатньо цікаву піраміду якості або глибини сприйняття інформації знань з якою я особисто не кінця погоджусь. І зараз поясню чому,

Але, по-перше, сама піраміда:

Сім рівнів сприйняття знань

Згідно з наведеними даними найменш ефективним методом є лекції до яких би я додав аудіокниги. А найбільш ефективним - викладання предмету.

  1. Лекція - 5%
  2. Читання - 10%
  3. Відео - 20%
  4. Приклад - 30%
  5. Дискусія - 50%
  6. Практика - 75%
  7. Викладання - 90%

Ніби на перший погляд все так і є, і дійсно ми найбільш повно розуміємось на предметі знань коли намагаємось його пояснити аудиторії. Але, що стосовно перших сходинок то тут є певний конфлікт з функціоналом наших органів сприйняття та функцією пам'яті. Саме через це я не згоден з автором таблиці і запропонував би такий її варіант:

Сім рівнів сприйняття знань

Чому я виклав методи саме в такій послідовності?

  1. Відео - 10%
  2. Приклад - 20%
  3. Лекція - 30%
  4. Дискусія - 40%
  5. Читання - 60%
  6. Практика - 75%
  7. Викладання - 90%

Поясняю:

1. Ми не зберігаємо інформацію в пам'яті у вигляді даних на кшталт цифр або букв. Наша уява створює візуальний відбиток який у нас асоціюється з інформацію яку ми вирішили зберігти. І коли ми намагаємось щось спам'ятати то ми шукаємо саме візуалізацію, а не дані.

2. Ми дуже добре запам'ятовуємо тільки те, що нам погано дається. І взагалі не запам'ятовуємо те, задля отримання чого ми не витрачали жодних сил.

3. Людина сприймає інформацію наступним чином:

  1. 65% - візуально
  2. 20% - на слух
  3. 7% - тактильно
  4. 5% - на нюх
  5. 3% - на смак

 При цьому важливо розуміти, що ця наша особливість сприйняття складається таким чином через те, що ми намагаємось отримувати інформацію витрачаючи на це найменше ресурсів нашого мозку. Так - так, наш мозок - найбільш лінива частина нашого організму.

Ми з легкістю сприймаємо інформацію візуально тому, що нам нема потреби генерувати візуальні образи для її інтерпретації. Через це відео сьогодні стало настільки затребуваним, а освітні відео одними з найбільш з популярних. Ми не використовуємо ресурс мозку, і нам це подобається.

Так само з прикладами. Ми не візуалізуємо інформацію самостійно і не вигадуємо ситуації для її пояснення - за нас це робить викладач. Таким чином він не задіює наш мозок.

З лекцією вже складніше. Так, ми отримуємо сурогат знань, але нам ще треба додати у них води своєї уяви задля закріплення її у пам'яті.

Що стосується дискусії - то і тут є можливість уникнути задіяти можливості нашої уяви. Ми можемо не використовувати її взагалі вимушуючи аудиторію з якою їде дискусія доводити свої тезиси самостійно. Або взагалі постійно погоджуватись з ними.

Читання - це дійсно вершина осягнення та опанування знань. Чому?

Тому, що для читання ми задіємо наш мозок процентів на 90.

Тільки вдумайтеся: Нам необхідно символи об'єднати в слова, слова у речення, створити візію і тільки після цього її зрозуміти - і! Прийняти чи не прийняти.

Про практику я не знаю, що додати. На цей випадок є цікаве прислів'я: "В теорії практика від теорії не відрізняється, на практиці - ні".

Так само виглядає ситуація і в реальному житті. Гарне знання теорії майже ніколи не стає запорукою успіху. Практично засвоєні уроки. Набиті шишки та інколи безсонні ночі приносять знання предмету настільки доскональне, що додати здається і нема чого.

Що стосується викладання - то дійсно тут не можна не погодитись. Викладаючи ти інтерпретуєш образи накопичені в пам'яті таким чином щоб вони стали зрозумілі всім. Це складна неблагодатна і дуже тяжка справа. Вчити людей на практиці дуже важко, як би це легко не здавалось в теорії.

Ну і на самий на останок я висловлю припущення, що найбільш суттєвим методом на 100% оволодіння предметом досягається коли людина починає писати.

Це найбільш складний для нас метод інтерпретації інформації.

Пишучи та переписуючи ми не просто створюємо щось нове, але й адаптуємо його до максимально прийнятного для всіх бажаючих ознайомитись з вашим манускриптом рівня. Ми буквально примушуємо працювати наш мозок на всі 150%. Ми генеруємо візуальні образи, перетворюємо їх на символи, слова, речення і перечитуючи знову і знову переінтерпретуємо і переписуємо задля того щоб наша думка стала максимально зрозумілою.

Можливо саме через це дуже важливим підтвердженням про отримання знань слугує ваша дипломна робота, монографія, книжка.

Підсумовуючи все вище сказане, що я хочу сказати: я вважаю, що знання за здобуття яких не довелось платити знецінюються або забуваються дуже швидко. Водночас знання заради який довелось попотіти ви засвоюєте краще і пам'ятати будете все життя.

Спільно